احوال شما  

سوال : می شه احکام دین توی یه فصل این جوری باشه و توی فصل دیگه فرق کنه آیا ؟ 

جواب : نه .ولی تغییر نماز زرتشتیان در فصل تابستان و زمستان رو داریم.

ببینید :    

زرتشتیان در شبانه روز پنج مرتبه با تنی پاک و روانی آماده رو به سوی نور، در بامداد به سوی خاور و در پسین به سمت باختر و شب‌ها در برابر ماه یا آتشی روشن یا شمع یا چراغی فروزان می‌ایستند و اهورامزدا را نماز می‌گذارند.پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان، خورشیدیان، صفحه ۱۱۸
از نظر ایرانیان پیش از زرتشت، سه گاه روز یعنی بامداد و نیمروز و شامگاه، برای نماز و عبادت اهمیت داشتند. آنان این سه گاه را به دو بخش تقسیم می‌کردند:  

یکی صبحگاه یا هاونی که تحت حمایت میثره بود و دیگری، بعد از ظهر یا اوزیره که تحت حمایت اهوره برادر وی یعنی اپام نپات قرار داشت.  

به نظر می‌رسد شب، سومین بخش را تشکیل می‌داد که اون رو ایویسر وثره می‌نامیدند و این بخش از آنِ فرَوَشی‌ها یا همان روان‌های مردگان بود.  

ظاهرا زرتشت دو بخش دیگر هم در شبانه روز قرار داد و پیروانش را مم کرد که طبق آن، پنج بار در روز نماز بخوانند. زرتشتیان باورها و آداب دینی آنها، مری بویس، ترجمه عسکر بهرامی، صفحه ۵۷  

برخلاف این نظر، موبد زرتشتی، نیکنام می گه : پنج وقت نماز در آیین زرتشت، از زمان ساسانیان آغاز شده . از زمان ساسانیان پنج گاه( وعده) نماز فراهم شده که در هرشبانه روز به نیاش خداوند وسپاسگزاری ازداده های نیک او پرداخته می‌شود. سایت موبد کورش نیکنام، در پاسخ به پرسش زرتشتیان در روز چند بار نماز می خوانند؟» 

توجه توجه  305305305 

این پنج وعده نماز ثابت نیست. در تقویم و گاهشماری مزدایی سال به دو فصل عمده تقسیم می‌شد. تابستان بزرگ که از آغاز فروردین شروع و تا پایان مهرماه می‌انجامید و هفت ماه بود. زمستان بزرگ که از آغاز آبان ماه تا پایان اسفند دوام داشت و شامل پنجه یا اندرگاه می‌شد. در فصل زمستان بزرگ به موجب کوتاه بودن روزها، هر شبانه روز به جای پنج گاه، به چهار بخش تقسیم می‌شد و یک گاه، یعنی گاه ظهر تا عصر (رپیتوینگاه) حذف شده و در هاونگاه جای می‌گرفت.  

بدین شیوه که هاونگاه از آغاز سپیده دم یا طلوع خورشید تا عصر هنگام یا سه ساعت پس از نیمروز طول می‌کشید و از همین جهت در زمستان این هنگام نماز ساقط شده و برگزار نمی‌شد. گاهشماری و جشن های ایران باستان، هاشم رضی ، صفحه ۱۶۴.

خلاصه مطلب اینکه  305305305 

نماز در آیین زرتشت ریشه ای مشخص و معین نداره و حتی اوقات انجام نماز در فصل تابستان و زمستان کم و زیاد می شه و در زمستان ۴ وعده نماز در روز باید خوانده بشه و در فصل تابستان بیشتر می شه و ۵ وعده نماز در روز باید بخونن.

آپ مرتبط  

 شفاعت در گاتها(1)

http://j-shobhah.blogfa.com/post/1105

نظر شما چیه